Om mig

Mitt foto
Sweden
Tänk om man kunde göra allt det man ville? Tänk om det fanns tid? Livet mitt i livet kan ibland trava på så man glömmer att det är just detta ögonblick som är livet...Jag vill försöka fånga drömmarna i livet och hålla dem levande, om inte annat bara för idag...

onsdag 20 mars 2013

Tråkig förlust

Idag när jag kom hem låg den ena kaninen död i sin bur. Stackaren...det var han kaninen Knutte som var den tama gosigaste kaninen vi haft tyvärr. Han var så himla fin den kaninen så det vare en väldigt tråkig förlust för oss. Visserligen är det ju så med kaniner som bor ute i bur hela året att på vintern får de lite mindre uppmärksamhet än på sommaren och det är lätt att missa om de mår dåligt. Kaninen är ju väldigt känsliga djur dessutom och kan plötsligt dö av rädsla eller storm tex. Jag tror dock tyvärr att vår kanin fått lite för lite mat kanske. Han har inte ätit lika bra som vanligt sista veckorna och när han varit ute har han tuggat i sig fjolårsgräs. Kanske det inte var så nyttigt? Eller också har barnen slarvat med kvällsfodringen en gång för mycket. Knutte var nog fem år kanske, han har bott hos oss i tre och hörde till grannen ett par år innan. Riktigt som han skulle vara har han aldrig varit, sitter och väver ofta och sover så tungt att vi trott han varit död flera gånger för vi har fått klappa på honom för att han ska vakna. Den här gången hjälpte det inte alltså.

Stackars barnen också. Hur säger man att deras kanin är död och att det kanske beror på att den inte fått tillräckligt med mat? (den andra kaninen har ju i och för sig fått lika mycket och är lite små fet så jag vet inte, det är bara en misstanke eftersom höet var slut i buren) dåligt samvete har vi i varje fall hela familjen för lite skyldiga är vi och yttersta ansvaret är ju mitt så det känns ju inte så kul just nu...

Det var riktigt skönt att komma upp till stallet och rida trots att det stormade och var väldigt kallt. Snöflingorna virvlade runt och marken var så hårt frusen att jag bara vågade trava litegrann. Fabian har tappat lite vikt i vinter och jag vet inte om det inte kan ha följt med lite muskelmassa på bakdelen också tyvärr. Så lite mer hösilage på menyn ett tag nu. Vill minnas att han tappade i slutet av förra vintern också trotts att han har fri tillgång. Det är ju synd om musklerna försvinner men fettet är ju bara bra om det försvinner lite till... Det var kallt att rida och inte det roligaste passet men han vare ju pigg och glad.

Nu vill jag titta på Gamle of Thrones och mysa innan det är sovdags.



2 kommentarer:

  1. Nej men usch vad tråkigt, och särskilt för barnen förstås!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det var verkligen ganska sorgligt och en hel del dåligt samvete...Svårt att veta vad som är bäst att säga i den situationen men barnen tog det förhållandevis bra även om kaninen kommer vara saknad:(

      Radera