Om mig

Mitt foto
Sweden
Tänk om man kunde göra allt det man ville? Tänk om det fanns tid? Livet mitt i livet kan ibland trava på så man glömmer att det är just detta ögonblick som är livet...Jag vill försöka fånga drömmarna i livet och hålla dem levande, om inte annat bara för idag...

söndag 5 oktober 2014

Höst

Äntligen höst skulle man också kunna säga en dag som den här. Fantastiskt höstväder, varmt i solen men frasiga färger. Tror det var 16 grader idag och vindstilla. Vaknade och kände mig kanske lite friskare? Något mindre snorig kanske men fortfarande hostig och utan röst...men det går bara inte att inte utnyttja en sådan dag på bästa sätt. Gick upp vid nio och åt frukost. Strax innan elva började trädgårdsarbetet. Nattis fick städa kaninburen och göra fint inför vintern. Jag och Jonte började fixa med komposterna. En ny varmkompost  sattes i ordning med ett lager kvistar och höstlöv i botten, sen lite jord och så ett lager med den gamla komposten. Översta lagret som är fullt av kompostmask och annat trevligt som sätter fart på komposteringen. Nu ska den gamla få vila ett år innan den är färdig för att tömmas i rabatterna. Minns att jag ett år tömde och la på rosorna som reagerade med att få gula blad av kvävebrist då allt kväve gick åt i förmultningen av kompostmatrealet, det gör vi inte om...

Maskar är verkligen trädgårdens nästa kompis. Fast Jonte tyckte de var lite äckliga när jag tappade en klump på vägen. De krälar bra de små liven. Överhuvudtaget få man vara ganska förtjust i trädgårdens smådjur såna här dagar. Spindlar, sniglar och massor av små saker jag inte ens vet vad det är för något men jag utgår från att de gör nytta.


När vi väl fått ordning på detta tömde vi trägdårdskomposten på jord som vi la i markdukar för att stänga ute solljuset. På så vis får vi ogräsfri planteringsjord om två år! Det är nog motsvarande sex sju säckar finfin jord, inte sån där död planteringsjord man köper på blomsterlandet utan riktig. Sen flyttade jag på komposten så den ska stå bättre till och la ogräsduk i botten och upp på väggarna. Jag är mycket trött på att ogräset växer in i komposten och snor näringen! Snyltare... Det är ganska tungt så jag är glad att Jonte kunde hjälpa till. 


Jag fick köra nattis till stallet, det var visserligen min dag att rida men idag ville jag få gjort så mycket höstpyssel i trädgården som möjligt. Hon red ut med en kompis och när hon var klart åkte jag och hämtade igen. 

Under tiden fick jag fixat nya planteringslådor i köksträdgården, mina jordgubbar ska få ny plats utan ogräs och lite mindre sniglar hoppas jag. Rabarbern var helt knepig i år så jag grävde upp och slängde det mesta, en rot sparar jag och så får jag köpa lite nytt, kanske rea på nåt ställe? Jag funderar på att lägga grus emellan så blir det ännu mindre sniglar och skit. Och kanske snyggt också. Lite pyssel kvar där men måste köpa jord först. Jonte tömmer växthuset på gammal jord, det ska bli nya kanter och förhoppningsvis ogräsbarriärer nästa vår. Ska försöka hinna tvätta hela växthuset med såpa innan frosten så spar jag massor av tid i vår! 



Vi han avsluta med att gräva upp fem rosor från ett ogräsland och planterade snyggt i rosenbersån. Fick ta ett ogräsrensartag där med igen, jag som rensade så bra i sommras! Hela den rabatten är full av äckliga små ogrässkitar igen! Men en bit av allt jag tänkt gör i höst har jag klarat av. På bara en fantastisk höstdag. Känner mig grymt nöjd och inte alls sjukare än innan. Kan fortfarande inte prata så bra och hostar fasiken hela tiden. Men jag tror inte man blir friskare av att ligga still. 

Igår vilade jag ganska mycket. Minns inte att jag gjorde något alls innan jag körde Nattis till hoppträning. Det var Sanna träning på PRK och som vanligt väldigt trevligt. Kul att vara tillbaka på gamla klubben. Många vi känner och flera trevliga tjejer som kom fram och berömde både vår fina häst och Nattis. Då blir man glad faktiskt. Hoppningen var jättesvår, bara tittigt hinder, murar, smala, smala hinder, en mur och ett massivt plank. Tror en oxer var ända normala hindret på hela banan. Det blev några stopp så klart men inte värre än någon annan. Och hon red verkligen modigt och övertygande hela tiden och fick över Manolito på en bana med högsta hindret på 105! Utan stopp. Sen åkte vi hem och vilade mer.

Nu är helgen slut, jag hade velat ha några fina dagar till i trädgården för att vetkligen hinna få allt klart inför nästa sommar. Men imorgon är det ny vecka och nåt ledigt är ju bara att drömma om...





 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar