Om mig

Mitt foto
Sweden
Tänk om man kunde göra allt det man ville? Tänk om det fanns tid? Livet mitt i livet kan ibland trava på så man glömmer att det är just detta ögonblick som är livet...Jag vill försöka fånga drömmarna i livet och hålla dem levande, om inte annat bara för idag...

tisdag 22 november 2011

Hjälp med konditions träning snälla!

Något jobbigt med jobbet idag, svårt att få tag på vikarier som vanligt... Dagens skönaste kommentar kom från ett lyckligt barn som sprang runt runt i cirklar och tjöt....men snälla vad händer här? frågar jag (kanske med viss skärpa i tonen) - " Vi har ju vikarie!!!!!" ASGARV eller vad det nu är ungdomarna säger... Det barnet har koll på läget. Vikarie= möjlighet att bli helt galen och inte lyssna på nån. Tja, inte kan man bli arg? De är vekligen för rara de små godingarna. Jag är i varje fall glad att jag har ett jobb som betyder något för mig det kan jag lova.

Sen är det ju betydligt lättare att vara glad på jobbet när man ska till stallet efter. Idag skulle Dottern hoppa lite. Men jag missade ju halva min ridning i fredags för att jag var så mörkrädd. Så snälla hon erbjöd att vi kunde dela lite på ridningen. Jag kunde ju rida fram och kanske våga hoppa lite? En cavaletti? Jovisst:) Det var verkligen jättekul. Först skrittade jag fram lite och sen hoppade hon lite. Det var lite tungt med galoppen idag och Fabbe är lite flåsig och jag tycker inte riktigt att han kommer upp i kondition så snabbt som han borde. Vi rider 6 dar i veckan, mycket omväxlande. En hoppning, en markarbete ett rejält dressyrpass, ett galopp pass, en långtur i skogen och en med mycket klättring/galopp i padock eller på grusvägen.

Hur lång tid kan man räkna med att det ska ta att komma upp i arbetsbar kondition? Muskler har han fått massor! Och tappat allt överflöds fett ( det var mycket) Tycker han ser riktigt fin ut... Till och från hittar han formen också men där har vi mycket att arbeta på. Fast efter uppvärmning 20 i skritt trav och galopp bukandas han tungt fortfarande. Då var han ände i läger kondition när han kom (nybörjar ryttare i förstahand) och vi startade långsamt med att bygga muskler innan vi började med flåset...fast nu har vi tränat regelbundet i två månader och jag tycker att lite mer borde ha hänt...

Jag försökte mig i varje fall på lite markarbete idag...Jösses vad den ponnyn inte kan hoppa! Det är inte konstigt att Dottern får så knepiga hopp ibland...han vet ju inte när han ska hoppa av! Men han är snäll och hoppar ALLTID. Synd att han inte har en ryttare eller två som kan lära honom...Kommentera gärna med  förslag på konditionen...själv vet jag hur jag rider så det behövs inte kommenteras;)

2 kommentarer:

  1. Konditon är svårt, men bäst är galopp. Dels i intervaller, gärna i backe. Full ös medvetslös, och sedan skritt lika länge. Sen kan man även galloppera läääänge, lån, ganska fort varvat med gånger då man galopperar i aebetsgalopp. Att galoppera mycket ger mest, trav duger inte mycket till annat än för dressyr. Trav är en statisk gångart, hästar galopperar hellre då galoppen är mer skonsamt för benen, och i galopp kan hästen endast andas i takt med galoppstegen. En rejäl galopp blir jättejobbig för hästen, men jag har märkt jättestor skillnad på jan-es kondition sen jag började träna i backe samt blåsa ur honom längre sträckor :)

    SvaraRadera
  2. Padocken är ju ganska tung att rida i, jag antar att det är därför det blir muskler...men det går ju inte så fort...tyvärr har vi bara en kort galoppsträcka ute som vi får rida fram och till baka på...kanske mer galopp där framöver...

    SvaraRadera