Om mig

Mitt foto
Sweden
Tänk om man kunde göra allt det man ville? Tänk om det fanns tid? Livet mitt i livet kan ibland trava på så man glömmer att det är just detta ögonblick som är livet...Jag vill försöka fånga drömmarna i livet och hålla dem levande, om inte annat bara för idag...

torsdag 7 juni 2012

sista dagen med Fabian

Åh vilken underbar dag det blev. På jobbet i morse vräkte regnet ner och jag tänkte att det blir en trist avslutning på årets häst säsong. Men ack så fel det var...när jag jobbat färdigt, en dag som förövrigt gjorde mig mer frågande än klar i tanken trots flera möten och massor av kramar:) men IT-arbetet nästa termin blir lite klarare och mer välorganiserat och det känns bra även om det innebär att jag inte kommer att ha några lediga dagar alls framöver...


Men tillbaks till dagens höjdpunkt Lektion i Lexby paddock för Lisa Någotjagintemins i centrerad ridning. Det måste ha varit årets höjdpunkt för Fabian. 50 minuters lektion i två gångarter, halt och skritt på lång tygel...värt var ända krona, åtminstone om en enda sak fastnar i huvudet och kroppen. Vi pratade i fem minuter och sen bad hon mig skritta runt lite och svänga på måfå i 3-4 minuter. Då stod hon stilla med huvudet på sne och sen började hon...total genomgång av sitsens svagheter och styrkor och verkligen klockrent. Mitt högra ben vill inte sammarbeta. Så var det med det.

Det är verkligen intressant att bli så granskad och jag är väldigt imponerad! Överkroppen är helt ok, jag sitter i balans rakt över hästen och i lod. Skönt att veta att det funkar på en stillastående häst i varje fall. Där emot är höger fotled lite spänd och hälen djupare än vänster. Underskänkeln ligger två tre cm för långt fram i förhållande till stigläder och lodrät sits men det var till stor del sadeln trodde hon...



Sen började övningarna. Jag red rakt fram och hon gick bakom och uppmuntrade till olika visualiserings övningar för att få in "KÄNSLAN"
-Tänk dig att hälsenan är ett gummiband
-Tänk dig att lårbenet ligger på en skena och glider en cm ner mot marken
-Tänk dig att din knäskål strävar mot marken
-Tänk att du är en vattenstråle som möter sadeln i en jämn stråle och sen följer hästens runda form...nu är vattnet ljummet..

 

Det var verkligen väldigt roligt och rätt som det är känner jag i hela kroppen att något händer...Det måste jag göra om helt enkelt.

Sen var det ju bara att lasta och köra hem igen. Tänk att det känns så lätt nu mera! Inte ens att backa och parkera är så krångligt...

Jonte mötte oss i stallet och vi hjälptes åt att tvätta och bada Fabbe inför morgondagens återlämnande. Vi hade svårt att skiljas idag så vi blev kvar ända fram till efter nio. Vi tog lite fina bilder och myste tills knotten jagade in oss, inte ens Fabian ville beta längre. I morgon ska vi åka upp tidigt till stallet och ta en sista barbacka tur innan vi lastar och åker till Ranchen med honom...Det känns lite sorgligt att inte ha häst på hela sommaren men i augusti kommer han hem igen




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar