Om mig

Mitt foto
Sweden
Tänk om man kunde göra allt det man ville? Tänk om det fanns tid? Livet mitt i livet kan ibland trava på så man glömmer att det är just detta ögonblick som är livet...Jag vill försöka fånga drömmarna i livet och hålla dem levande, om inte annat bara för idag...

lördag 28 september 2013

Hoppsan

Jo men så vill man ju göra rätt för sig och googlar miljötänkande i Kina. Man skriver till WWF och till miljövårdsverket och frågar. Funderar på klimatkompensation och dricker ett glas vin. Och får svar att undvika flyg och åka tåg i Kina. (försent biljetten är bokad) och att äta vegetariskt då all köttproduktion är miljöfarligt där och dessutom behandlas djuren uruselt. Undvik onödiga inköp och njut av alla fantastiska sevärdheter och upplevelser, trevlig resa...

Så man dricker lite vin och bestämmer sig för att räkna ut co utsläppen för resan och betala för det i träd. Förresten något jag tycker man kan göra litet till mans då och då för att kompensera sitt biologiska fotspår på jordklotet. Viskogen planterar träd i Afrika som ger arbetstillfällen, skugga, mat och tar upp koldioxiden.  Så jag beställer tio träd och klickar köp. 

Det tar väl någon minut innan det plingar till i telefonen. Och sen igen och igen och igen. Visar sig att jag tryckt på köpknappen inte mindre än sju gånger innan den sa tack för ditt köp. Och varje gång blev visst ett köp så nu har jag köpt 70 träd i Afrika. En hel liten skog alltså. Massa syre till folket. Nåväl när jag kollade på en sida vad flygresan skulle kosta att miljökompensera tog de stora bolagen ca 1600kr (även om själva beräkningen för utsläppet per person och resa på en annan site kostade 17€ )

Min skog kostar mig 1580 kronor. Det får det vara värt och hej vad jag kan shoppa med gott samvete. Och snälla mamma betalar en del så har vi kompenserat för USA resan i jul också!

Idag var det dessutom en underbar höst dag. Det blev grävt i växthuset och det mesta är skördat. Tog upp sista potatisarna och rensade ogräs högt och lågt. Flyttade en ros för mamma och åt lunch innan jag kom hem för att avsluta trädgårdsjobbet. Sket i det och förberedde lite för onsdagens kurs. Det var bra för då kan jag ägna morgondagen åt att vara i stallet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar