Om mig

Mitt foto
Sweden
Tänk om man kunde göra allt det man ville? Tänk om det fanns tid? Livet mitt i livet kan ibland trava på så man glömmer att det är just detta ögonblick som är livet...Jag vill försöka fånga drömmarna i livet och hålla dem levande, om inte annat bara för idag...

lördag 12 oktober 2013

Beijing

Vi gick upp jätte tidigt i morse och nej jag sov inte något vidare. Men tillslut har jag lite användning för min oförmåga att sova.
Kroppen klarar sig på otroligt lite sömn flera dagar i sträck utankroppen känns  annorlunda än vanligt. Tur för idag blev det en intensiv dag. Landade tidigt i Beijing och åkte direkt till förbjudna staden. Vår guide heter Bob och är VÄLDIGT mån om vår säkerhet ... Såpass att vi ramlar i hop av skratt när vi minst anar.

Förbjudna staden var vacker och Bob pratade på så man inre förstod ett skvatt mer än att kejsaren var stor och troligen hade kläder. Vi hade inte ätit innan och jag var glad att jag är en frukost ägare så jag hade ätit massor på morgonen. För maten på planer var kanske inte ens mat?  Efter palatset sov vi en kvart eller halvtimme innan det var ut i blåsten. Är Det något jag vill säga om Beijing är  att här är storm orkanstyrka just nu... Inte bra  för frisyren. Som å andra sidan är intressant pga föroreningarna. Det syns inte så bra och vi är mycket beundrade. Idag har vi blivit smygfotograferade mer än jag kan räkna och öppet fotograferade tillsammans med kineser som vill posera med oss! Man skrattar ihjäl sig:)

Bäst idag var nog maten! Lovisa tog oss i taxi ut i okända trakter för attraktion dumpnings som jag absolut inte trodde jag skulle gilla men blev glatt överraskad av. Hittills klarat av att vara vegitarian med goda resultat även om jag blev lite sugen På att smaka de andra varianterna. När aug fick nudlar med jordnötter och skickade tillbaka dem och bad om stekt ris istället sa hon att det kan du inte äta som vegitarian, du får ris så skavde de lite... Men allt var jättegott så det måste jag prova igen:)

Imorgon blir det en tur på kinesiska muren och nån annan sevärdhet som jag glömt bort vad det var. Nu är klockan över åtta och vi ska gå och lägga oss. Upp tidigt och vi har övat Bob att lägga oss tidigt och ta på oss jacka!






Dag 2-3 eftersom bloggar och Facebook är förbjudet i Kina kunde jag inte uppdatera inlägget. Nu blir det ett långt inlägg i stället:)

Vi åkte en lång stund med mr wong och mister Bob till den kinesiska muren. Det var en upplevelse som knapt kan beskrivas. Alla fina bilder ligger i kameran så de kanske jag lägger upp senare. Vi gick långt oc brant. Tillslut kom jag väldigt högt. När jag stod där i värmen kom mr Bob och flämtade att det var dags att gå ner. Själv gick han fortsätta flera torn till bort då tre av gänget letade efter toppen av muren. Oj oj så han sprang stackars Bob. Tidigare hade han gått till tionde tornet. De som gick längst av oss gick 17 eller 18!!! Inga turister hade gjord det förut...you make legend crazy girls...

Så fortsatte resan med trötta ben och magmuskler som skrattar sig i form. Vii har sett: förbjudna staden, kinesiska muren, ming tombes, himmels palatset, somma rpalatset och åkt rickswa genom ett klassiskt trängt kvarter ... Nu tillbaka i Shanghai för en dags vila innan vi kör igång sista veckans upplevelser. 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar