Om mig

Mitt foto
Sweden
Tänk om man kunde göra allt det man ville? Tänk om det fanns tid? Livet mitt i livet kan ibland trava på så man glömmer att det är just detta ögonblick som är livet...Jag vill försöka fånga drömmarna i livet och hålla dem levande, om inte annat bara för idag...

tisdag 15 oktober 2013

Tillbaka i Shanghai

Beijing var fantastiskt spännande men Shanghai är både vackrare och lättare att vara i. Tex finns det toapapper här. Och en del människor kan engelska. Hade vi kommit vilse i Beijing hade vi aldrig kommit hem! Ingen förstod ett ord engelska.

Första dagen tillbaka blev en dag full av upplevelser. Vi firade två som fyllt fyrtio. Började dagen med att gå till poolen och bada, sola och dricka vitt vin. Underbart vackert. Blå pool med sandstrand och sandbotten på halva, små öar och barer runt. Palmer och höghus... Läcker kombination. 
Efteråt åkte vi till en spasalong och fick lyx pedikyr! Vackra naglar och skön massage. Jag somnade faktiskt vilket nästan aldrig händer... Och så fick vi mer vitt vin. Kanske därför? Två glas innan lunch.



Till lunch blev det en vegosallad med vitt vin innan vi åkte vidare till pedong. Det var en otroligt överväldigande känsla att komma upp ur tunnelbanan och se alla hus som reser sig över marken. 
Vi åkte upp i kapsylöppnaren som är världens högsta utkiksplats i en byggnad. 
100 våningar upp, över 400 meter, såg man staden sträcka ut sig till horisonten. Vi var där på kvällen och såg först skymningen och sen nattljusen över Shanghai. Det var mäktigt.




Efter den upplevelsen åt vi middag på Lost heaven, en lyxrestaurang med mat från södra Kina. Traditionell inredning och klädsel på servitriserna förhöjde och även alla blommor i kopparbaljor och vid handfaten. 

Efter maten gick vi upp på övervåningen för en drink. Det var nog den mest intressanta upplevelsen. Att sitta under bar himmel med Shanghais skyskrapor över sig i den miljön... Träinredning i asiatisk stil, lite rökelse, vacker belysning i vattendrag och bambu som växte runt om... Och så dricka Cosmopolitan till tonerna av klubbmusik.  

Dagen efter tog vi det lugnt med ett besök på fakemarknad och lunch i ett mysigt lågbyggt kvarter som heter french consession. Mycket gott och trevligt. 

Idag ska vi gå på antik, bok och nån annan marknad innan bi åker till nästa mysiga kvarter och äter lunch. Konstigt nog har jag inte lagt på mig trots mycket gott att äta och dricka. Kanske för att vi promenerar och för att jag äter vegetariskt. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar