Om mig

Mitt foto
Sweden
Tänk om man kunde göra allt det man ville? Tänk om det fanns tid? Livet mitt i livet kan ibland trava på så man glömmer att det är just detta ögonblick som är livet...Jag vill försöka fånga drömmarna i livet och hålla dem levande, om inte annat bara för idag...

torsdag 17 oktober 2013

Börjat nedräkning

Det känns inte alls som om jag är klar med kina! Trots att vi fullmatat våra 11 dagar med massor av kultur, shopping, livsnjutning och sånt som bara kan räknas in i kategorin "spännande" eller "trångt". Kina är stort, vackert och fult. Kontrasterna är enorma mellan det rika och det fattiga. Idag gick vi tillexempel genom ett bostadsområde som hade gator smalare än 50 cm och var smutsigt och trångt för att fem minuter senare stå vid lyxaffärer på en shoppinggata. 

Jag köpte en vinterjacka till Natta som var så fin i kvalitén att jag beslöt att köpa en till mig med. Så vi gick tillbaka till marknaden och eftersom jag prutat rejält sist och kom med fler som också ville köpa fick vi en hel femma till på priset! Hon var väldigt glad och tacksam och jag kände att jag inte ville pruta mer på priset än jag gjort. Hoppas den håller några säsonger men för 400 är jag nöjd om jag är varm ett tag.

För övrigt hade jag fått nog av shopping och har väskan packad med sjalar, jackor och presenter. Det har gått mycket pengar men har varit värt vart enda öre! Kanske inte uggleväskan i tyg för 40 kronor som jag köpte för att vara snäll. Och det mesta av reskassan har gått till mat, transporter, inträden och upplevelser.

I morse var en av semesterns höjdpunkter. Vi gick upp strax efter fyra på morgonen och åkte till The Bund för att se soluppgången över Pudongskyline. Strandpromenaden var först tom men fylldes eftersom av folk som tränade och flög med drake. Vänliga människor som hälsar och vinkar, stolta över sig själva och sina aktiviteter.

Efter en och en halv vecka i Kina har jag fått en helt ny uppfattning om landet. Visserligen ser jag fortfarande nedsmutsning, naturförstöring och diktaturregim. Men också harmoniska människor, en nästan stressfri stadsmiljö och en gammal och spännande kultur. För mig har Kina varit lika med Himmelska fridens torg, det finns men också otroligt mycket annat. 

Efter soluppgången åt vi frukost på ett flott 30-tala hotell innan vi åkte vidare till Lu xian park där vi satt länge och tittade på människor som utövade olika traditionella träningsformer och danser. I pyjamasen med svärd och solfjäderfläktar... Inte en turist... På nästa ställe däremot var bara turister och så trångt! Vi tittade bara kort runt på matstånden med små sparvar och krabbor på pinne innan vi gjorde ett besök på dumplingrestaurangen för lunch klockan 11. Sen var det som sagt shopping innan vi kom hem och gick till innomhuspoolen. Kommer verkligen att sakna att ha så mycket kvalitetstid med mitt tjejgäng och det känns väldigt trist att lämna Lovisa igen även om hon säkert kommer hem till sommaren och hälsar på.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar