Om mig

Mitt foto
Sweden
Tänk om man kunde göra allt det man ville? Tänk om det fanns tid? Livet mitt i livet kan ibland trava på så man glömmer att det är just detta ögonblick som är livet...Jag vill försöka fånga drömmarna i livet och hålla dem levande, om inte annat bara för idag...

söndag 2 november 2014

Söndag



Inte en vilodag för oss sekulariserade världsmedborgare. Mer en dag att hinna ikapp. Jag la mig tidigt även i lördags så när klockan ringde vid åtta kändes det helt ok att vakna. Kanske för att den sista timmens sömn mest handlat om konstindustriskolans lokaler, trappa och stora betesängar i björndammens bostadsområde. Ingen logik någonstans men det var flera gamla bekanta i drömmen. Kanske en påminnelse om att det är alla helgonsdag idag och att man borde tänka på sina avlidna släktingar. Mormor och morfar fick besök när vi var i Alingsås och jag vet att dete tändes ljus för dem i helgen så kanske nån undermedveten "du borde kanske minnas din far" freudiansk dröm? Eller också ett förebud om frånfälle av pappas gamla goda vän? Drömde intensivt i varje fall så morgonen kom med lättnad.

Jag käkade frukost innan jag väckte Nattis och sen slängde jag massa grönsaker i slowcookern. Det kan visa sig vara min bästa nya vän. Fast nu sitter jag och väntar på att potatisarna ska bli klara, snart 8 timmar senare och funderar på om det inte varit snabbare att laga soppan direkt i kastrullen? 

Vi åkte i varje fall till stallet tidigt och jag fick en liten lektion av Nattis. Hon hade kommit på en bra övning med serpentiner och övergångar. Faktiskt om inte ridningen blev något bättre under hennes överseende? Hon ser direkt vad som är fel i hästen och kan berätta så jag kan korrigera. Det dröjer inte  länge förän hon också vet vad jag ska göra innan och kan lära ut ännu bättre. Jag tror hon skulle blir en riktigt bra ridinstruktör om det är det hon skulle vilja bli.

Efter ridningen krattade jag spåret i paddocken och  Nattis städade sadelkammare och fik. Det gick fortare än beräknat och fast vi tog god tid på oss kom vi hem innan två. Jag passade på att gå ut i det fina vädret och höstgräva hela köksträdgården och rensa bort en hel del blött ogräs i rosenbersån. Trött i kroppen och handen gör ju lite ont, fast det är mycket bättre idag. Eller var innan jag bestämde mig för att jobba i trädgården. 

Det är skönt att få gjort massor på dagen men av nån anledning blev det ju lite dötid...så varför inte baka lite ostfrallor till soppan? Som man brukar så där på en söndag. Otippat, det var minst tio år sedan

jag bakade bröd sist, frivilligt i vart fall. Det ser gott ut också. Men soppan dröjer alltså så nu börjar jag tröttna på den där slowcookern! Massor av recept har jag fått låna men det kändes som om det mesta i den samlingen är chili...nu går jag och äter ändå får nu har maten varit på i 8 timmar!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar