Om mig

Mitt foto
Sweden
Tänk om man kunde göra allt det man ville? Tänk om det fanns tid? Livet mitt i livet kan ibland trava på så man glömmer att det är just detta ögonblick som är livet...Jag vill försöka fånga drömmarna i livet och hålla dem levande, om inte annat bara för idag...

onsdag 29 augusti 2012

halva veckan

Nu förstår jag varför onsdag är nån sorts halva veckan punkt för alla som jobbar femdagars vecka. Dagens I-landsproblem som det så käckt heter...tänk att man har ett jobb att gå till fem dar i veckan och faktiskt både tjänar lite pengar på det och dessutom gilla det. vojnevojne...

Fast idag jobbade jag bara till tolv. Eftersom jag ska klämma in 85% arbete på fem dagar blir det flera kortare dagar i stället för en ledig dag. Jag började halv sju i morse för första gången i mitt yrkesliv. Jag har alltid jobbat på stängande avdelning och brukar älska den där sista timmen när man varvar ner med de sista barnen och myser. Nu började jag med en kopp kaffe och ett barn i 30 minuter innan det började komma fler barn och personal. Riktigt avslappnat. Vi ritade sagor på ipad och små pratade. Mysigt faktiskt.

Jag var med Sonen hos en läkare för medicinutskrivning och hon var väldigt sympatisk. Jag kunde tänkt mig att få stanna där och prata om alla mina problem ett tag...Hon pratade om sömn- och insommnings problem med Sonen. Intresssant. Hon berättade att de sömnsvårigheter som både jag och uppenbarligen Sonen med har, kan bero på en hormonell brist. Kroppen utsöndrar inte melanin? i tillräckligt stor utsträckning så man somnar inte när det blir mörkt. Det förklarar att jag inte i så stor utsträckning som andra blir vinter trött av mörkret. En god sak. Det betyder också att jag inte nödvändigtvis lider av psykiska problem och stress som jag inbillat mig. Fast jag somnar inte ens på semestern när jag är helt avslappnad så jag är inte förvånad.
Sen berättar hon att man hittat ett nytt insomningspreparat som är helt utan biverkningar och som inte är beroendeframkallande. Det bygger helt på kroppens eget trötthetshormon. Tyvärr är det svårt att hitta en läkare som skriver ut det till människor under 65.

Kan någon förklara det? Först ska man alltså genomlida ett helt yrkesliv i konstant trötthet för att sen gå i pension och få möjlighet att sova??? Vem behöver sova om man inte måste gå upp till jobbet? I varje fall sa hon att det är helt receptfritt i USA. ( blink blink... Skickar namnet på produkten via mailen syrran)

Hästlek i Öjersjö
Jag åkte direkt till stallet och njöt i sensommarvärmen. Det gjorde inte hästarna för de blev överfallna av nån märklig stekelsort som svärmade i hagen och drev dem till vansinne. När jag tömkörde blev Fabian till och från alldeles nipprig Det var flera stycken stora som jättehumlor men med en lång svart snabelliknande gadd som de killade/stack honnom med. Jag hade tänkt att rida barbacka en stund men det finns vissa saker man bara ska låta bli. Jag var i varje fall ganska nöjd med första tömkörningen. Vi gick slalom mellan koner, gick på raka och böjda spår och tränade galoppfattningar. Det blev bara 40 minuter för han var så stressad av djuren så jag ville inte riskera att utsätta oss för skaderisker.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar