Om mig

Mitt foto
Sweden
Tänk om man kunde göra allt det man ville? Tänk om det fanns tid? Livet mitt i livet kan ibland trava på så man glömmer att det är just detta ögonblick som är livet...Jag vill försöka fånga drömmarna i livet och hålla dem levande, om inte annat bara för idag...

tisdag 9 oktober 2012

eftertanke

Det är ordet för idag...så mycket tankar och fantastiska möten man är med om i livet...Nu har jag varit två dagar på annan skola för uppdrag och det känns som om jag jobbar där. Mitt ALP gäng är bara nya bekantskaper och ändå har jag delat de mest fantastiska tankar, livsöden och livsfunderingar med dessa...numer nära vänner och arbetskollegor. Hur kan man skapa en grupp så otroligt fort? Vad är det i de här uppdragen som gör att vi växer så mycket? Tänk om man kunde få ägna hela dagarna med djupsamtal där man blir berörd på djupet, på riktigt hela tiden....antagligen skulle man vara helt utpumpad.

Men lite perspektiv på livet kom jag hem med. Direkt efter vi slutade ville jag inte åka hem direkt. Jag behövde få vara kvar i mina tankar ett tag. I stället för att svänga ut på motorvägen stannade jag i centru,. Först promenderade jag runt en stund. Alingsås var nästan dött klockan fyra på tisdag eftermiddag. Det var lite regntungt i luften och i allén singlade höstlöven. Så otroligt skönt att strosa för sig själv och bara andas...

Jag köpte en ljung och satte på Mormor och Morfars grav. Höstlöven hade täckt in hela graven och fast jag vet att det är ett tröstlöst arbete att kratta löv så här års kunde jag inte låta bli utan hämtade en kratta. Det växte ett och annat ogräs i gruset och plötsligt ser jag mig själv utifrån...Benen brett isär rumpan i luften och höger handen som rycker upp strå efter strå...Hahaha Mormor skulle ha skrattat om hon såg mig och Morfar skulle väl ha tyckt att det var...kanske att han hade uppskattat att det blev lite ordning och prydligt...

Hoppas ingen blir ledsen på mig nu bara för att jag planterat ljung...säkert att någon tänkt göra det till allahelgona helgen men det såg för tråkigt ut... Sen blev jag sittade på kanten en stund. Pratade lite med Mormor och Morfar om dagens upplevelser och jobbet och livet...så hade det gått en timme plötsligt! Jag fick skynda mig hem för jag visste att Maken lagat lammstek och hällt upp ett glas rött att njuta av i höstrusket innan han åker i morgon...I bilen på väg hem började jag plötsligt nynna på en lovsång...hallelulja...ehhh?

3 kommentarer:

  1. Vet du vad det latinska namnet är för den typen av ljung, tror du skotsk ljung är ungefär samma??? :) Vill ha i mina whiskey barells :D Älskar Ljung!!!!!!!!!!!!!!! Eftertanke är bra ibland, härligt med sån grupp gemenskap!!! :) Saknar dig, snart får du hem mamma i varje fall...och massa saker med henne ;)

    SvaraRadera
  2. det vetenskapliga namnet för ljung är Calluna. Vet inte om det hjälper för jag har inte namn sorten och det finns ju hundratals odlade sorter...Hether heter det på engelska men det kanske du viste? det borde onekligen vara odlingsbart i deina trakter...

    Längtar efter dig med ska du veta:)

    SvaraRadera
  3. Det finns ju tusentals jäkla ljungväxter!!! Jag vill liksom ha den vanliga som vi har hemma...det jag hittat som mest liknar är skotsk ljung - fortfarande beställningsvara dock!!!! Får väl chansa :)

    så långt tills vi ses nu ju, usch :( Skypedejt snart??? :)

    SvaraRadera