Om mig

Mitt foto
Sweden
Tänk om man kunde göra allt det man ville? Tänk om det fanns tid? Livet mitt i livet kan ibland trava på så man glömmer att det är just detta ögonblick som är livet...Jag vill försöka fånga drömmarna i livet och hålla dem levande, om inte annat bara för idag...

onsdag 30 november 2011

en idé

Jag har en tanke med att utveckla en praktisk lättarbetad digital Portfolio för min barngrupp. Om det blir som jag tänker kommer det att fungera så bra så bra...Tyvärr är arbetstiden inte tillräcklig för att man ska kunna hinna utveckla något alls...mest hinner man bara vara med barnen och ordna med rutiner tycker jag. Jag har lärarstudent för tillfället och det är ju väldans bra. Hon ska ta lite mer ansvar vilket gav mig en liten stund på förmiddagen att pyssla med verksamhetsutveckling.

Jag har tänkt en presentation (typ powerpoint) med förinställda sidor. Läroplans målen på plats. Man ska bara behöva klicka för att lägga in bilder och film sekvenser och sen kunna scanna teckningar eller fota med dokumentkamera. Jag har gjort en mall redan så idag skulle jag bara börja lägga in personliga saker. De tär ju bara det att jag har 5 ansvarsbarn men alla måste ju ha en mall...och alla i personalen kan inte hantera en dator så de barnen får jag väl ta också...så hade plötsligt rasten gått (varför gör du det där på din rast? måste du det? är det lämpligt????) och nu sitter jag alltså hemma efter att ha jobbat mellan 8.30 och 18.00. Istället för att vila laddar jag hem portfolio mappar och har till och med foton på min egen (jobb) dator att jobba med..Inte helt friskt. Men jag tror att resultatet blir bra.

Frågan är om man kan stänga av jobb hjärnan på nåt sätt? Ibland tror jag att ända sättet att inte jobba är att jobba med annat...som att vara i stallet till exempel. Då tänker jag inte på jobb. Eller i trädgården...eller med goda vänner. Men hemma är det svårt framför alt när Maken spelar badminton, Dottern står i duschen och Sonen spelar tv spel på sitt rum...vad ska man göra om man inte jobbar...se på TV? Sitta på Facebook eller blogga? Herre gud vilket torftigt liv man lever...

1 kommentar:

  1. Härligt när det är så kul att jobba att man inte vill gå hem :D:D Det är ju där problemet ligger eller hur?!! Tur det finns sätt att jobba hemifrån nu för tiden;)
    Själv söker jag nu lagerjobb och annat kuligt känns ju fantastiskt inspirerande - men men :D:D:D Puss o kram, saknar dig...längtar hem som fan just nu :( Går nog snart över <3

    SvaraRadera