Om mig

Mitt foto
Sweden
Tänk om man kunde göra allt det man ville? Tänk om det fanns tid? Livet mitt i livet kan ibland trava på så man glömmer att det är just detta ögonblick som är livet...Jag vill försöka fånga drömmarna i livet och hålla dem levande, om inte annat bara för idag...

måndag 11 februari 2013

Effektivitet

Egentligen gillar jag inte att vara effektiv. Inte så att det är fel på att gjort saker, jag är mest principiellt emot ordet och företeelsen. Alla ska vara så jäkla effektiva och lyckliga hela tiden. Vem kom på det? Att lycka ska vara någon sorts grundkänsla som man möjligen då och då kan avvika från. Eufori kallas det då. Om man mot förmodan skulle avvika åt andra hållet, om så ens för ett kort tag kan man äta lyckopiller eller renovera huset, alternativt byta man/hustru.

Nej fram för lite vanlig jäkla vardagsmisär! Jag är övertygad om att vi inte är gjorda för att vara konstant lyckliga. Själv mår jag ganska bra av att vara lite lagom liknöjd mesta dels av tiden. Ibland kan det pirra till lite, framför allt om sommaren, när daggen fastnat i ett spindelväv och man liksom stannar upp ett tag och betraktar solens reflexer i vattendropparna. Det är väldigt ineffektivt att göra det.

Jag vill därför också passa på att slå ett slag för det ineffektiva samhället. Där kan vi få filosofera över livets oviktiga saker utan att förvänta oss svar eller stordåd. Tänk er en arbetsplats där man får gjort precis lagom mycket. Och för att alla ska vara nöjda får man anställa fler, kanske till och med människor som behöver tid att tänka! Utan att stressa upp sig...

Idag har jag tyvärr varit en svikare för mina egna ideal. Det är jag nästan alltid, det finns ju ingen anledning att leva upp till dem.

Jag vaknade tidigt. Låg kvar och lyssnade på fåglarna utanför fönstret. Jag funderade på om det var blåmesar eller talgoxar. Sen drack jag kaffe och åt en smörgås. Väldigt intressant eller hur? Jag kunde ha tagit ett kort på den men antagligen hade kattens tass hamnat i fokus precis som han snodde skinkan. Inte direkt ett "instagram moment" om man säger. Inte mycket i livet är det, på riktigt, men har man ett filter kan till och med en sunkig måndagsfrukost framstå som spännande.

Jag tömkörde. Fabian vara jättefin som vanligt och just då med solen på väg upp över träden, snön som gnistrar i buskarna och en häst som lufsar på i tömmarna. Då är jag lycklig. Fick besök av tre rådjur som hoppade förbi, vi stod och tittade efter dem innan vi fortsatte. Hovslagaren har sagt att vi måste ha boots på i hagen men jag måste ha slängt den trasiga kvarvarande efter Tabasco så efter passet skyndade jag mig till hööks. Jag tog exakt 20 minuter på mig dit och 20 hem och 10 minuter på mig i affären. Då han jag välja boots och prova ett par nya ridbyxor som jag impulsköpte trots att jag har massor av ridbyxor hemma, visserligen inte så bekväma eller snygga men ändå. Och visserligen på halva reapriset men ändå...det var dumt för det hade jag inte råd med....men effektivt var det. Det är just det jag menar! Vem har sagt att man spar pengar genom att effektivisera? Dumheter! både inom vård,skola och min privatekonomi!

Sen tillbaka till stallet, släppa ut pålle i hagen med boots, hem, värma maten medan jag duschar, äta och läsa mailen innan jag släppte dottern hos tandläkaren och åkte till jobbet. Väl där han jag mysa, äta mellis ute i snön, leka och planera...jag är verkligen en skamfläck! Imorgon ska jag verkligen inte få gjort något alls!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar