Om mig

Mitt foto
Sweden
Tänk om man kunde göra allt det man ville? Tänk om det fanns tid? Livet mitt i livet kan ibland trava på så man glömmer att det är just detta ögonblick som är livet...Jag vill försöka fånga drömmarna i livet och hålla dem levande, om inte annat bara för idag...

torsdag 22 maj 2014

Föreläsning

Herregud vad varmt det har varit idag! Började dagen med att göra stallet. Det gick ganska fort idag, antagligen för att jag var utvilad och full av morgonenergi. Eller också för att jag hade lite brottom... I varje fall hade jag gjort hela stallet på en timme, bortsett från intaget som jag fick göra efter föreläsningen i kväll. Eftersom jag hade lite kort om tid funderade jag på hur jag skulle hinna motionera Manolito ordentligt. Det skulle jag ju inte hinna göra men jag bestämde att gå upp och longera eller tömköra. 
Precis när jag skulle gå upp kom Ida med en kompis för att rida Fabian. Jag passade på att fråga om de ville hjälpa mig eftersom jag inte tömkört honom och faktiskt inte riktigt vet hur utbildad han är i tömmen eller hur regelbundet han jobbat i den...kanske han inte alls är tömkörd utan bara longerad? Ivarje fall är det bra  att ha en medhjälpare.

Det var ganska bra att få lite hjälp. Han är inte rädd för tömmarna vilket är bra men förstod inte riktigt det där med att matte går bakom. Stannade och kollade på mig riktigt noga som för att fråga "vad gör du där borta när du kan var här hos mig?"  Idas kompis hjälpte mig då genom att gå bredvid på utsidan men så fort hon stannade vände han in mot mig igen...det löste sig lätt genom att jag kopplade om innertygel och satte som longerlinan och vips så förstod han vad som förväntades. Sen kunde jag koppla tillbaka och han gick riktigt fint. Provade bara skritt och trav men även att vända genom volten. Tyvärr glider gjorden fram så det blir till att skaffa en svanskappa inom det snaraste.



Jag höll på en halvtimme vilket räcker mer än väl för hästens huvud när det är nytt. Sen hade jag lite brottom så jag lyckades övertala Ida och hennes vän att beta Manolito lite när de skulle beta Fabian så fick de varsin liten vän att pyssla med, de var inte svårbedda.

Själv fick jag studsa till jobbet, kasta mig i en dusch där och leva med att jag inte hade någon hårspray, en av de få miljöbovarna jag inte kan leva utan!  Det var verkligen jättevarmt ute så jag ägnade mesta tiden ute i solen med barnen. Fick låna lite solskydd och en mycket liten solhatt så jag såg ut som stighelmers fru enligt mina kollegor. Helt klart en pangpingla!!!

Direkt efter jobbet var det en föreläsning om naturvetenskap som jag laddat för, då jag är väldigt intresserad av allt som rör teknik och no för förskolebarn. Jag kan tyvärr inte säga att det var en väldigt inspirerande föreläsning. Vissa delar var ju kul, när man fick labba lite med laserstrålar och så...men det var ganska torr fakta om regnbågar som presenterades på ett sätt som inte direkt kändes överförbara på arbetet. Jämför med en föreläsning jag var på på Universeum om tiggy testar från UR som verkligen gjorde mig sugen på att gå ut och jobba med kemi...det här fick mig mest att komma ihåg varför fysiken körde sig när de matematiska formlerna kom in...att det sen inte fanns vare sig dricka eller en liten frukt i pausen när man kommer vrålhungrig från jobbet utan paus i 30 gradig värme gjorde ju inte saken bättre. Kändes faktiskt som en bortkastad kväll vilket är så synd för många fick nog mer avsmak förr naturvetenskap än tvärt om.

Fick sen skynda mig upp till stallet igen för att ta in hästarna och flytta mina till natthagen. Betade Manne tjugo minuter till först och sen åkte jag äntligen hem. Middagen bestod då av kall lax med kall pasta. Den skulle onekligen ha vunnit på en mikrovågsugn. Man blir ju inte fet på den dieten...konstigt nog.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar