Om mig

Mitt foto
Sweden
Tänk om man kunde göra allt det man ville? Tänk om det fanns tid? Livet mitt i livet kan ibland trava på så man glömmer att det är just detta ögonblick som är livet...Jag vill försöka fånga drömmarna i livet och hålla dem levande, om inte annat bara för idag...

måndag 2 juni 2014

Sommarkvällar...

Härliga ljumma sommar kvällar! Det är början av juni och sommaren lockar med hopp om värme och lata dagar. Jotack lata dagar? Det kommer man ju kunna glömma framöver har man precis insett. Men om man stannar uppe och sitter ute i trädgården vid dammen och lyssnar på koltrastarna och för alldel E20...kan man i varje fall fram mana semesterkänslan tillräckligt tidigt för att kanske lura nån del av sig själv? Efter en lång dag satte jag på tevatten och hällde över ett gott örtte och klev ut i trädgården. Ser katten sitta med svans som en flaskborste och funderar på om det sitter en katt till nånstans. Kliver rakt ut och bara tre meter bort tittar en råbock på mig med stora ögon. Nej men hejsan säger jag och då promenerar den bort tar en slurk ut dammen och slinker genom häcken...ja det är nästan landet trots motorvägen.

Innan denna idyll har jag först hunnit rida ett westernpass på Fabian som var ovanligt pigg glad och arbetsvillig. Det gick riktigt riktigt bra idag. Alla rörelser sitter som ett smäck och han bar sig i trevlig balanserad form hela tiden. Jag friserade benen och skägget och klippte manen lite rakare. I helgen ska vi bada honom och tvätta svansen...vill ju lämna tillbaka en häst i toppform. Fast i år blir det nog tyvärr inte så. Jag har ju inte ridit på en vecka och jag vet inte om det är så att mina ögon vant sig vid Manolitos ädla hals...men jag tror inte det. Fabian har blivit jättefet!!! Vi har betat lite för mycket och ridit ut lite för mycket, för lite galopp och för mycket mys i för många veckor....hjälp nu blir det till att hårdtränar de sista veckorna, bantning är inte nåt alternativ... Insåg att det finns vissa likheter med en chokladboll och Fabian. Båda är svart/vita runda och fulla med havre och fett!



Nåväl det var ett lyckat pass och ganska fort var jag på väg hem för en mellanlandning och födointag. Sen var det av till Lerum där Nattis red Manolito som också är lite rund om magen men absolut inte fet nån annanstans ännu. Han hade blivit lite lite gallig av gräset men det var visst väldigt vanligt att de blev det sa Dan så jag oroar mig inte ännu för det. Vi fick med oss två trevliga valackar och deras mycket trevliga ryttare. Den ena känner jag sen Partille tiden och tycker väldigt mycket om sen tidigare. Den andra är en trevlig ny bekantskap. Det känns som om det kommer bli världens trevligaste sommar med alla betesgästerna och hela stället är fantastiskt!  Manolito fick galopptränarna lite på rundbanan i dag med så konditionen är inte svår att hålla igång. Frågan är om det finns bra klätterbackar? Vi träffade en stor älg och såg rådjur på vägen. Jag fick låna två utsöta hundar som höll mitt promenadtempo väldigt högt så fortsätter jag så här kommer jag väl aldrig varit mer vältränad om några månader.

Imorgon ska vi inte till Öjersjöstallet men både onsdag, torsdag och fredag blir det lite extrapass för Fabian. Vi ska försöka rida ut en gång och i paddocken en gång så ofta vi hinner för att trimma lite inför lägerverksamheten, han ska ju gå hela sommaren framöver och behöver nog lite kondis till dess. Så tolv dagar kvar innan han åker hem och vi kan fokusera på bara den ena hästen. Sorgligt och samtidigt väldigt skönt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar