Om mig

Mitt foto
Sweden
Tänk om man kunde göra allt det man ville? Tänk om det fanns tid? Livet mitt i livet kan ibland trava på så man glömmer att det är just detta ögonblick som är livet...Jag vill försöka fånga drömmarna i livet och hålla dem levande, om inte annat bara för idag...

torsdag 5 mars 2015

Lite fritid...

Mycket jobb... 

Arbetsdagen var en dag som man känner sig lite stolt över faktiskt. Jag hade ett samtal för några dagar senan med en kollega på en annan förskola som pratade om en föreläsning hon hört. Den handlade om duplodemokrati. Ett sånt fantastiskt ord! Det måste man ju bara smaka på och prova i verkligheten...och idag blev det en diskussion om vad vi ska kalla våra grupper nu när femåringarna börjar fylla sex och småbarnen är allt från ett till fem. När vi delat oss i grupper då. Vi gjorde då en rolig demokratiövning med förslag på olika namn att rösta på och sen hemliga val med hjälp av duploklossar. Vi fick många bra samtal om vad det innebär att lägga sin röst, valhemligheten och allas lika värde som samhällsmedborgare...man får tacka för iden och sen bara njuta av hur väl det föll ut.

Och så sken ju solen också vilket gör alla glada och rosiga om kinderna. När jag slutade jobba klockan fyra hade Nattis redan varit i stallet ett tag så det var inte mycket för mig kvar. Jag fyllde näten med det sista av ensilaget, det räcker nästan...Vi har börjat växla in lite av det nya ensilaget i förtid just för att dryga ut lite så på lördag morgon finns det tre kilo i nätet...tur vi ska åka och hämta mer då. Vår vanliga promenad kompis var tyvärr upptagen av sin ägare idag så vi kunde inte få till nån lång promenad. Nu är ju senan lite varm och svullen igen så det kanske var bra med en kortare tur? Vi promenerade nästan 20 minuter tillsammans med Neo på grusvägen bara. Det gick ju ganska bra att gå först med men när Neo frustade blev Manne rädd;) tycker trots det att det är en helt annan häst sen vi bytte till en egen örtblandning. 

Jag ska försöka boka in en  vetrinärundersökning innan 22 april då vår självriskperiod går ut. Det blir i så fall åtta veckor och vi skulle vänta sex till åtta och ha kommit igång med traven. Följer vi planeringen bör vi börja med trav på tisdag...och om vi ökar utan bakslag ska vi trava 20 minuter efter sex veckor...nu tror jag vi hamnar närmre åtta ändå och jag tar nog hellre att behöva göra fler besök än att inte ha koll på hur senan ser ut på insidan... 
Vi funderar på att byta sjukhage mot annan sjukhage i helgen . Det hade varit bra om alla hästar går på samma sida för att minimera att de blir lämnade ensamma när någon rider iväg...Manne brallar gärna lite extra just i de lägena. Den hagen vi tänker på är hård för det mesta men har ett lite lerigt hörne. Kanske är det bra att långsamt vänja vid mjukare underlag? Kanske kan han växla lite och stå en stund på framsidan och en stund på baksidan? Det måsta vara hanterbart när det är så få hästar i stallet men jag är ändå lite orolig att det blir för mjukt för tidigt...mjukare eller bralligare, det är dagens svåra fråga...

Vi fodrade kaniner, fixade lite extra i stallet och sen åkte vi hem. Jonte skulle laga mat åt oss idag. Bortsett från att han glömde saltet i riset lyckades han servera stekt fläsksnitsel  med grönsallad och bearnesås. Mätt blev man och nöjd med att sonen drar sitt strå till stacken också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar