Om mig

Mitt foto
Sweden
Tänk om man kunde göra allt det man ville? Tänk om det fanns tid? Livet mitt i livet kan ibland trava på så man glömmer att det är just detta ögonblick som är livet...Jag vill försöka fånga drömmarna i livet och hålla dem levande, om inte annat bara för idag...

lördag 5 januari 2013

Fina ponnyn

Idag kändes det som om vi borde ha köpt den här fina ponnyn trots allt från början. Det har gått så bra med ridningen den här veckan så man undrar vad som hände i måndags. Jag är ganska övertygad om att det var lektionen i ridhuset som öppnade upp för de här framstegen. Först trodde jag inte att det skulle bli så mycket ridet idag. Vi har äntligen saltat paddocken. Det tog nästan två timmar från att jag kom till stallet tills vi var klara och hade städat bort allt. Johan kom och sladdade tidigt på morgonen så Fabian slapp agera draghäst. Sen var vi många som hjälptes åt så själva saltandet tog nog en timme eller så. Kläderna var hemska efter, alldeles kladdiga och fuktiga. Det var bara att lägga allt i tvätten.


För att komma ihåg till nästa år skriver jag ner hur vi gjorde. Ett halvt ton magnesiumklorid (20 säckar á 100 kr,eg. 107:- men vi fick rabatt på naturnära) Vi valde ca 30x20 meter yta i mittten av ridbanan där underlaget är som bäst. Först sladdade vi, sen spred vi tio säckar på ytan och på hela fyrkantsspåret. Johan sladdade igen och sen på med de sista 10 säckarna. Hörnen markerades med blåa vatten tunnor så vi vet var det är slut på saltad sand.
Jag tror vi kommer behöva köpa fler säckar om några veckor och lägga på igen om det vankas snöfall eller blir väldigt mycket regn som spolar bort . Då ska man inte behöva sprida så mycket så om vi har säckarna stående i paddocken borde två eller tre kunna göra det på nån timme.

Fin halt i Fabianmått:)
Efter arbetet  fikade vi tillsammans. Nattis skulle träffa en kompis så hon åkte hem och jag fick rida. Vädret var helt otroligt skönt så det gjorde absolut inget, Till en början var det som vanligt jämna plågor (lite taskigt sagt för han var glad och framåt och trevligt mjuk) En halvtimme in i passet släppte han igenom helt. Bara i slutet började han kasta med huvudet. Kunde till och med göra övergångar i bibehållen form och rida på rakt spår! För ovanlighetens skull var det dessutom folk i paddocken som såg oss! Det var roligt. Evelina tog ett par kort med sin iPhone som bevis...fast tyvärr fastar ju inte känslan på bild:)





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar