Om mig

Mitt foto
Sweden
Tänk om man kunde göra allt det man ville? Tänk om det fanns tid? Livet mitt i livet kan ibland trava på så man glömmer att det är just detta ögonblick som är livet...Jag vill försöka fånga drömmarna i livet och hålla dem levande, om inte annat bara för idag...

söndag 19 maj 2013

Wilken Western

Westernsadlad
Lite "Wild And Crazy" kan man sammanfatta första lektionen i Westernridninig. Fabian gör ju rätt utifrån vad jag ber om. Synd att inte alltid min kropp gör som den ska...Vi hade väldigt roligt det kan jag säga. Jag tror till och med Jill hade roligt...Vi började med att prova en westernsadel jag ska få låna två veckor till nästa lektion. Jag bad henne känna lite på honom och säga vad hon tycker. Jill har flera kallblod i sitt stall och vet hur de ska kännas. Lite mindre "stuffing" vid bogarna och mer muskler på ryggen. Baken och bakbenen är fina men magen kanske behöver lite mer galoppträning? Lite det jag misstänkte fast jag trodde nog att vikten var ok. Jag jämför ju med fetknoppen vi hade från början men lite mindre hö i nätet framöver och mer busridning.

Hon tyckte också att han har en liten inflammation i ena muskeln vid manken och bad att få se sadlarna vi brukar rida i. Det blev alltså en gratis sadelkonsultation när vi höll på i stallet. Sadeln från Ranchen verkar vara orsaken till ryggontet och troligen till att han inte sätter ryggmuskler. Min dressyrsadel ligger bättre och med padden på, så bra den kan. Skönt att det köpet var bra. Så nu ska jag bara rida i westernsadeln i två veckor och barnen får rida barbacka så ska vi se om ryggen är bättre då.

Till lektionen då. Man kan inte ha skyddsväst och sitta bekvämt så jag red för första gången "naken". Ser på både filmen och bilderna att västen har en positiv bieffekt, man sitter rakt och den ger sken av att brösten är större än magen. Så är inte fallet...skulle väldigt gärna skylla på min sport BH, får man det? Sen ska man visst slappna av och  inte sitta med höjd hand, hålla koll på två lååånga tyglar och inte jobba så korrekt. Vet inte vart det korrekta kommer in för det syns inte heller på bilderna. Ser en härligt glad ponny åtminstone.


Vi tränade på slängtrav på långtygel och galoppfattningar med endast ytterhjälper. Väldigt svårt. Fram- och bakdelsvändningar är vi bra på och i slutet gick han i fin Western form. Nu önskar jag mig ett fint Westernträns med stångbett till mina fina tyglar jag köpte i Denver och så ska jag leta upp en riktigt bra och bekväm sadel...Här ska tävlas så snart det går. Kanske en western skjorta också det kanske döljer kroppens brister?


Innan stallet jobbade vi i trädgården och årets projekt börjar ta form. Vi ska få ordning på kompostområdet och fixa örtplantering. Annars är det mest att hålla efter. Jonte hjälpte mig med örtplanteringen för jag börjar bli trött i kroppen. Jag är väldigt nöjd...

Maken och Dottern jobbade med komposten och Fick i ordning grunden väldigt bra faktiskt. Vi har flyttat en hel del växter så vi får se hur resultatet blir.


3 kommentarer:

  1. Ska jag kolla upp om det finns nån western ranch för dig o Nattis till Jul ???!! :D Lite äkta träning här borta kunde kanske vara kul???

    SvaraRadera
  2. Jomen visst det låter jättekul:) det finns en ridskola i Hendersson faktiskt...en westernranch med både privatlektionsmöjligheter och uteritter...undrar om man använder hjälm annars får det va! Ingen sån där hatt du vet;)

    SvaraRadera
  3. Men vi skall ju ha minst två väskor extra med oss så ni får plats med era hjälmar :D:D klart ni skall ta med så ni kan rida

    puss

    SvaraRadera