Om mig

Mitt foto
Sweden
Tänk om man kunde göra allt det man ville? Tänk om det fanns tid? Livet mitt i livet kan ibland trava på så man glömmer att det är just detta ögonblick som är livet...Jag vill försöka fånga drömmarna i livet och hålla dem levande, om inte annat bara för idag...

torsdag 29 januari 2015

Riktad fokus...

Nu skulle jag vilja rikta fokus på något bra. Mitt jobb faktiskt. Idag var en sån där dag som bara var fantastisk. Inte för att den var så mycket annorlunda än de flesta dagar men jag kände mig riktigt nöjd när jag gick hem. Funderar lite på vad det är som gör att man lyckas bättre vissa dagar än andra eller varför man uppfattar vissa saker som man gör. Förutsättningarna var inte de bästa för jag vaknade och låg kvar och funderade på om det inte var den här dagen som skulle bli den första jag varit hemma sjuk på väldigt väldigt länge. Sen tänkte jag på kollegorna som skulle få jobba extra hårt om jag inte kom och så bestämde jag mig för att gå upp och äta frukost och ta en dayquill innan jag bestämde mig. Smart drag för efter 20 minuter mådde jag givetvis bättre.

Det som gjorde den här dagen så bra var relationerna. Och lyssnandet...barninflytande när det är så där bra att håren står lite på armarna. Vi delade upp barnen i grupper så skolbarnen skulle vara inne på förmiddagen. Där har de verkligen inflytande NOLL. Fast vissa saker i livet får man ju finna sig i...skolan börjar när den börjar liksom. Efter frukost satt några barn inne i ateljén och pratade. Sen kom de ut och sa att de ville ha grupper och att de kunde leda dem. Visst men planera först så kommer jag och hjälper er sa jag. 

Startar starboard. Kopplar i dator och så sitter alla nio barnen på golvet och lyssnar, inte på mig utan på sina kompisar. "Vi tänkte vi skulle spela det där matte spelet som vi gjorde på skolbarnsgruppen i tisdags först och sen ska vi dela upp oss i grupper och leka några lekar. Vi delar så att det blir lika många i varje och så får en fröken vara i varje grupp..." Sen styrde de lekarna så att alla fick göra varsin gång och diskuterade hur de skulle lösa när det blev ojämnt. Alla kompisar lyssnade och deltog och ställde upp på varandra. Jag har under mina 20 år som förskollärare inte sett ett sånt samarbete i en så stor grupp barn. Man vill stanna tiden lite och behålla dem i flera år till...men som sagt vissa saker styr man inte över.

Just att skapa självständiga individer som rättvist, demokratiskt och empatiskt vill delta i samhället i framtiden för att skapa en värld där alla har inflytande och är delaktiga, det är varför jag går till jobbet, varje dag. Det är detta jag brinner för och när jag lämnar dagen och barnen och går hem efter en dag som denna känner jag mig NÖJD. 

Imorgon är en ny dag, jag har semester, hosta och snörvlig snuva och ska slita ont blod i stallet hela dagen...men det ska jag inte tänka på idag för idag har jag sjukskrivit mig från stallet! Sussana tog hand om Manne och stalltjänsen är borthyrd. Det var den Bästa torsdagen  på många år.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar