Om mig

Mitt foto
Sweden
Tänk om man kunde göra allt det man ville? Tänk om det fanns tid? Livet mitt i livet kan ibland trava på så man glömmer att det är just detta ögonblick som är livet...Jag vill försöka fånga drömmarna i livet och hålla dem levande, om inte annat bara för idag...

måndag 28 april 2014

Måndag

Jag kan inte komma över VÄDRET...idag var jag med tre barn i stallet igen och satt och mös vid ensilagbalen i solskenet. De får lära sig allt om bytesdjur, ögonposition, säker hästhantering och allt annat som är intressant när man är 4-5 år. Hur mycket BAJSAR de egentligen? Det är ju bajs överallt...

Jag ägnade resten av dagen åt att göra i ordning ett fint akvarium med grodyngel och andra insekter. Ganska snart tyckte vi att en räkliknande sak smaskade oroväckande på ett yngel...visade sig att de där dykarna och ryggsimmarna visst är blodsugare och rovdjur som lever på grodyngel och annat smått. Så vi fixade snabbt en skål till rovdjuren så behöver vi inte gå in på näringskedjan allt för djupt. 

Jag hade ett möte på kontoret men innan det blev det en håltimme...vad gör man då? Kaffe hemma i trädgården under den blommande häggen är helt oemotståndligt. Det är ju bara nån kort vecka om året och att tajma in det med 22 grader och vindstilla, det händer inte varje år...

Efter mötet skulle jag och Nattis rida ut hade vi tänkt. Igår var det ett tufft pass för Manolito så vi tyckte han förtjänade lite plask i sjön och en stilla promenad. När jag kom till stallet stod nattis och betade honom och berättade att det inte gick att ha honom i stallet för han var så orolig. Jag tänkte att han nog bara behövde stå i boxen och äta lite men när vi släppte in honom trodde jag nästan att han skulle hoppa över boxdörren. Tillslut fick vi hämta in hans boxgranne och då lugnade han sig tillräckligt för att kunna vara hanterbar. Han bajsade löst en gång i boxen och hade bajsat i gången två gången sa Nattis. Hon hade ställt honom direkt gången och sen lämnat honom där för att hämta Fabian i hagen. När hon kom tillbaka var han alldeles uppstressad och rädd. De bygger på tomten bakom och kanske hade något av ljuden där skärrat honom? Han brukar inte ha ont av att stå själv så nåt måste det ha varit...

I varje fall var vi inte så sugna på att rida ut barbacka längre så vi satte på hästarna repgrimmor och tog ett NH-pass i paddocken. Både Fabian och Manolito skötte sig perfekt hela tiden, inte tillstymmelse till oro då. Vi red lite barbacka och Nattis både travade och galopperade i grimman barbacka. Själv är jag nöjde med att våga trava avslappnat utan att knipa med knäna...långsamt.

Han bajade en gång till på väg nere till stallet men han fick sin betfor med extra vatten och när han kom ut i hagen var han som vanligt, drack i badkaret och gick till maten. Ser pigg ut så jag hoppas det var en kortvarig stressreaktion och inte ett tecken på att magen krånglar. Han ska inte ha haft mag/tarmproblem tidigare men verkar inte heller var nån som stressar upp sig i onödan.

Jag stod kvar i en timme och pratade med Mats som kommit hem och Nattis var med Thea i paddocken. Under den tiden bajsade han inte och såg helt normal ut så jag nojjiga nog bara upp mig i onödan. Dagen blev i varje fall väldigt bra och vi åkte hem mycket tillfreds och glada.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar