Om mig

Mitt foto
Sweden
Tänk om man kunde göra allt det man ville? Tänk om det fanns tid? Livet mitt i livet kan ibland trava på så man glömmer att det är just detta ögonblick som är livet...Jag vill försöka fånga drömmarna i livet och hålla dem levande, om inte annat bara för idag...

söndag 8 mars 2015

En riktig helg!

Äntligen känsla av helg på riktigt. Hade hoppats på att vädret skulle varit på vår sida och följt prognosen med sol och värme. Men det är inget större fel på blåst och duggregn heller. I morse var det  ganska ok ute så jag hoppade i trädgårdskläderna i stället för stallkläderna och gick ut och började vårstäda lite.

Det är skönt att dra upp gamla torra grenar, kratta och lägga på komposten. Våren kommer långsamt men i veckan kommer ska det bli strålande sol och upp mot 10 grader. Då kommer krokusarna slå ut...vintergäcken hade i varje fall slagit ut idag. Mormor gillade vintergäck och sa alltid till mig att ta lite rotsticklingar. Fast de är så gula sa jag alltid men när hon gick bort tog jag lite ändå och nu älskar jag dem varje vår. Tänk så det kan bli...

Vi hade bokat en ridtur med Maria och Kotten mitt på dagen och åkte till stallet vid lunch. Utan att äta lunch, som vanligt. Men vi hade ju ganska nyligen ätit frukost så vi klarade oss bra ändå. Det går ganska snabbt att fixa i ordning i stallet så vi kom i väg lite tidigare än planerat. Promenden gick bra trots att det blåste lite och sällskapet var nytt, stort och hade en skritt som Manne får trava för att hålla jämn takt med. Trots sin storlek fick sällskapet ett nervöst sammanbrott nära det låg rör på marken vid ett bygge...Manne kollade på honom och på rören och undrade nog vad som var problemet?  Que? Vad är vi rädda för liksom och så gick han förbi med Kotten lite nervöst bakom...mycket kan man säga om vår tokhäst man han är ju i varje fall ganska orädd. Vi kom lite längre idag och red in på en grusväg. Där kommer vara fantastiskt i sommar när vi kan rida lite mer som vanligt. Massor av härliga klätterbackar i grustaget och den här mjuka skogsvägen. Kanske lite lite mjuk för oss ännu men en kort bit kan inte skada. Manne var väldigt glad och nöjd och verkade njuta för fullt. Senan var också jättefin idag och blev inte förändrad av den lite längre turen. Nu uppe i dryga 40 minuter rask skritt. Och i veckan ska det börja travas. Planen är att göra det i paddocken lite försiktigt på fyrkantsspåret så vi ser hur han reagerar. Gärna efter en långsam häst i samlad trav framför...


När vi kom hem var klockan bara tre. Jag hade fortfarande trädgårdskläderna på så jag åt lite mellis och sen ut och jobba. Har röjt vid pilkojan och tagit bort gammal humle. Mest eldade jag visseligen i eldkorgen där en del trädgårdsskräp åkte in. Maken kom ut med en whisky så jag kunde fira internationella kvinnodagen med stil. Sonen hade sett en bild på Facebook och kom sättandes ut i trädgården när han kom hem...visst behövde jag lite hjälp med att elda? Absolut...så där satt vi i duggregnet och matade in torra pinnar i elden och smuttade på drinken. Och så grillade vi carrè till middag. Premiär på riktig grillmat 8 mars. Med riktig grillmat menar jag sådant som marineras och grillas med omsorg...inte varmkorv som man kan grilla mitt i vintern om man ids. Nu luktar jag inpyrd fuktig rök, trots att jag duschat och bytt kläder. Till och med katterna luktar rök...de ville ju hålla mig sällskap de med. Helt enkelt en fantastiskt avslappnade och skön dag, den första på mycket länge då jag gjort något för mig själv och inte bara för den #€$_£<}## ponnyn! Inte ens lite regn kan få mig på dåligt humör när jag får elda.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar